Sailor Moon

Under den senaste tiden har jag funderat mycket på att skriva om Sailor Moon. Eftersom jag är ett stort fan av den gamla Sailor och det runt omkring så tycker jag det borde finnas åtminstone ett sådant inlägg i min blogg.

sailor moon

Sailor Moon eller som den heter på japanska bishōjo senshi sērā mūn ( som direkt översätts till ” Den vackra hjältinnan Sailor Moon/ Sera Mu) handlar om en fjorton årig flickan Usagi som får reda på att hon är en Sailor hjältinna och hennes uppgift är med de andra sailor hjältinnor slåss mot ondskans krafter.

Jag har sett hela serien på japanska och läst lite av mangan men jag tänker fokusera enbart på serien eftersom det är den som jag kan mest. Jag kanske skriver ett jämförande inlägg om mangan och animen när jag har läst hela serien. Jag har också sett Live action serien men inte hela vilket göra att jag inte heller känner mig redo att skriva om den.

Serien är uppdelad i fem säsonger.

Sailor Moon : 1 -46

Sailor Moon R : 47-89

Sailor Moon S:  90-127

Sailor Moon Super s: 128-166

Sailor Moon Stars: 167-200

(*  R =  Säsongen är uppdelad i två olika delar. Den första delen heter Sailor Moon Return och den andra delen heter Sailor Moon Romance, där emot är detta endast något fans diskuterar och inga officella namn på serien. Jag tycker dock de passar bäst med tanke på delarnas olika handlingar.  )

( *S= Står för Super)

Jag tyckte allra bäst om säsong S , alltså tredje säsongen. Det var den första säsongen jag såg helt och hållet på japanska. Anledningen till jag tyckte den var bäst var att den mest spännande och dramatisk.

Karaktärer :

Sailor Moon – Usagi Tsukino 

Usagi-Tsukino-sailor-moon-30708777-400-305

Seriens huvudperson är Usagi som är ganska så klumpig tjej men snäll och modig när det gäller. Hon får genom seriens långa lopp lära sig hur det är att verkligen vara en hjältinna. Jag tycker hon är okej i små mängder. Det jag menar med det är att det finns många scener när hon gråter och skriker väldigt mycket. Annars har hon ett väldigt stort hjärta och kan bli vän med nästan vem som helst och det är nog det jag gillar mest med henne.

Sailor Mercury – Ami Mizuno

Ami-Mizuno-sailor-mercury-10539366-369-405

Den andra Sailor hjältinnan  kommer in i serien i avsnitt 8. Hon är till skillnad från Usagi introvert. Hon är ett geni som gillar att spendera dagarna i biblioteket och läsa .Men trots det känner hon ibland att hon behöver vänner också. Ami är väldigt blyg och försiktig person och snäll men samtidgt kan hon vara bestämd när det behövs. Hon är nog en av favoriterna när de gäller sailor hjältinnorna. Till skillnad från Sailor Moon tycker jag faktiskt att hon är mer  vuxen och modig redan från början.

Sailor Mars – Rei Hino 

hqdefault

Rei är sailor hjältinna som det slår gnistor om. Hon kan spruta eld både fysiskt och psykiskt . Hon är väldigt rätt retligt vilket gör att jag inte tyckte om henne så mycket. Men i övrigt är hon en väldigt spännande karaktär att följa. Hon är kreativ , skicklig på att slåss och i nästan alla avsnitt som handlar om henne händer det alltid något spännande. Hon dyker upp i avsnitt 10 i första säsongen.

Sailor Jupiter – Makoto Kino

Lita

Makoto är ”pojkflickan” i gänget. Hon är duktig på många olika sporter , längst och starkast men är samtidgt väldigt ”kvinnlig”. Hon älskar att laga mat och är duktig på konståkning. Samtidig är hon en av de mest lojalaste och snällaste i gänget. Hon är en av mina favorit karaktärer eftersom hon är så cool. Nackdelen är bara det att hon är en riktig romantiker och vissa avsnitt ( framför allt i första säsongen) tenderar hon att se killar som ”liknar hennes ex. Vilket kan bli lite tröttsamt efter ett tag.

Sailor Venus- Minako Anio 

Tumblr_m7sq6ylz8X1qjkedbo1_1280

Minako är nog min favorti Sailor hjältinna och anledningen till det är för att hon är den som är mest självständig. Utan att avslöja för mycket så är hon ensam hjältinna under en stor del av serien. När hon sedan går med  i gruppen ”smälter” hon tråkigt nog in i bakgrunden tills episod 42. Där får man reda på lite mer om hennes förflutna. Men det känns som om jag säger för mycket över till karaktären:

Det jag gillar med Minako är att hon rolig och glad precis som Usagi men samtidgt modig när det gäller och är gruppens sanna ledare. I senare avsnitt får man reda på att hon vill bli sångare och försöker att gå med på Idoltävlingar och sådant vilket är rätt så coolt.

Det var bara lite info om de vanliga inre hjältinnorna. Det kommer flera under seriens gång. Men dessa är kortsagt seriens huvudpersoner.

Inner-Senshi-bakugan-and-sailor-moon-26237564-1280-1024

Dubbningen

Animén kom till Sverige i mitten av 90 – talet och var stor succé. Jag kom ihåg att jag först såg det som 10-12 åring då det gick på 4:an vid 9:00 tiden. Jag fastnade redan då för den svenska dubben och tyckte faktiskt att det var riktigt bra. I sverige följde vi faktiskt dubben riktigt bra och vi dubbade i stort sätt både hela första och andra säsongen ( med några borttagarna avsnitt) och vi ändrade inte alls särskilt mycket tydligen bortsett från själva språket. Dubbninen var okej tycker jag. Vi i Sverige har ju inte som USA ändrat på sångerna särskilt mycket vilket kändes bra.  Men däremot finns det saker som jag störde mig på som om att vissa karaktärer bytte namn och till och med kön? Jag tycker det är dumt att vissa dubbningsteam ska göra om så mycket ändringar. Det räcker tycker jag att översätta men inte att ändra innehållet.

För den som är intresserade Sailor Moon i Sverige tipsar jag om denna sida:
Sailor Moon svensk dubb

Ny Anime 

tumblr_n5gojnoke81rpkvixo1_500_53ad9da1e087c34ce72cbcb4

Förra året kom den nya animen ut. Sailor Moon Crystal. Jag har bara sett några få avsnitt och måste säga att jag tyckte den okej men jag fastnade inte för den. Det jag gillar är Sailor Venus nya roll som är mera nära Mangan sägs det. Jag funderar på att börja kolla på den igen nu när hela första säsongen finns ute. Dock gillar jag nog mer den gamla stilen på animen än den nya. Jag tycker de känns som om figurerna i bakgrunden står stilla men jag kanske bara är ovan.

I övrigt så tycker jag stilen är okej. Men jag tycker nog ändå att gamla animen är bäst men jag tänker nog som sagt ge den andra serien en chans också.

För några år sedan såg jag även live action varianten och den var helt okej. Jag har även läst lite av Mangan och så det känns kul. Så jag rekommenderar denna serie varmt. En riktigt bra och mysig serie. En sak jag dock stör mig på är alla förvanlingsscener. De är fina typ första gången men sen så räcker det. Jag kommer inte dock inte ihåg om de hade lika långa i den nya animen. ska kolla in det.

För er som också vill kolla på den nya animen och de andra rekommenderar jag denna sida:

Sailor Moon epsiodes

Det mesta som stod här kom från mina egna erfarenheter som torget Sailor Moon fan men om du vill läsa mer om Sailor Moon rekommenderar jag denna sida:

http://sailormoon-official.com/animation/en/

<



Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.