Bok vs Film : Ringaren i Norte Dame

Jag har skrivit bokrecensioner tidigare och tänkte nu börja med något nytt för mig. Bok vs film. Att jämföra dessa olika medier är alltid lika intressant. Detta inlägg kommer att handla Ringaren i Norte-Dame. Jag kommer att jämföra den klassiska berättelsen med Disney filmen som är baserad på den.

 Böckerna 

( jag läste de äldre illusterad utgåvorna men jag hittade inga bra bilder på dem. )

Jag läste för ungefär en månad sedan boken Ringaren i Norte Dame skriven av Victor Hugo. Den var bra och intressant. Jag valde att läsa en variation med många olika vackra illustrationer , och de var väldigt vackra.  Ett minus var väl språket. Eftersom boken skrevs på 1800 talet var språket översatt till ”gammalsvenska” och det kändes som om läsa en bok på vers ibland. Men när man väl hade vant sig gick det att läsa genom boken.

Anledningen till att läste boken var för jag ville se hur pass olik den var från Disneyfilmen och jämföra dem. Jag funderade först på att se någon av spelfilmerna för att ge boken lite mer rättvisa men sen så tänkte jag att det är så dom flesta gör. Istället tänkte fokusera på den mest kända filmatiseringen.

Boken var mycket hemskare och hade en helt annan handling. Jag tror man kan säga så här. Disney filmen tog vissa bitar från boken och ”klippte” ihop den till en film. Det var väldigt mycket från boken som inte fanns med i boken och andra saker som de hade gjort om helt och hållet. Boken var uppdelad i två delar. Ringaren i Notre -Dame  , och , Ringaren i Notre-Dame , upploppet .

I  den första boken däremot är inte Quasimodo huvudpersonen . Han är mer som en bioroll. Han är inte heller den där omtänksamma och söta unga mannen i filmen. Istället är han mer som ett ”djur” som är riktigt våldsam. Bokens huvudpersonen  är en slags poet som heter Gringoire som försöker att spela upp  en föreställning samtidgt som en festival hålls. Han blir gång på gång av bruten av festivalens händelser.

Senare i boken blir det mer fokus på bokens egentliga handling. Qusamido  är väldigt förälskad i Esmeralda. Hon blir anklagad för häxeri , mord och blir dömd till döden.

I den andra boken däremot blir det mer fokus på Quasimodo och Esmeralda när Quasimodo försöker att rädda henne. Esmeralda har även många andra beundrare som Frollo ( som har en mer besatthet över henne) , Gringoire blir också kär i Esmeralda under en kortare tid .

Böckerna var som sagt väldigt svår skrivna och därför lite långtråkig. Däremot när man kom i det hela blev boken riktigt intressant och givande att läsa. Ett stort plus var jag fick tag på de illustrerade variationerna så jag fick se riktigt vackra bilder av karaktärerna och hur Paris såg ut på den tiden.

452669

Filmen handlar en något missbildad ungman som heter Quasimodo som lever i Paris under medeltiden( 1400). Han jobbar i klocktornet och är inlåst av Frollo. Han har varit i Norte Dame hela sitt liv och vet inte alls hur världen ser ut utanför. En dag är det ”Dårarnas festival” i Paris och han lyckas smita ut . Dock dröjer inte länge för han blir upptäckt och hånad för sitt utseende. Han blir räddad av den vackra zigenerskan Esmeralda och blir kär i henne. Frollo gillar dock inte att Esmeralda ”stör friden”  med sina häxkonster och sätter ut sina vakter efter att gripa henne….

Filmen är långt ifrån en typisk dinsey film. Första gången jag såg den som liten blev jag livrädd ( eller är jag bara lättskrämd? ) . Filmen har visligen allt som Disneyfilmer har , sånger , vacker animation, kärlek och komedi samtidgt som den är som sagt den ”hemskaste” som jag har sett. Med det menar jag att den är riktigt bra gjord och spännande. Jag blev riktigt berörd av den. Den var riktigt gripande. När jag sen blev äldre blev det en av mina favorit Disney filmer.

Jämförelse

I jämförelse vet jag inte riktigt vad jag egentligen gillar. Jag tycker det var intressant att läsa boken men jag tycker den var lite tråkig ibland med språket. Karaktärerna däremot föredrar jag nog bokens framför filmens.  Jag kan ge två exempel utan att spoila allt för mycket. I boken framställs Esmeralda som mer försiktig och kanske något givmilt kvinna. Jag vet inte riktigt varför men jag föreställer mig att många kvinnor på den tiden var såna. Esmeralda i filmen däremot var ju raka motsatsen. Hon var en kvinna med en tuff attityd och självsäkerhet och jag har svårt att sätta mig in i boken skulle utspela sig på 1400 talet om hon var som i Disneyfilmen. Däremot har inget emot Esmeralda i Disney filmen. Jag tycker hon är rätt cool men som sagt jag tycker inte hon ”fångar upp” bilden jag fick av henne i boken direkt.

Likadant är med Quasimodo. Han är i filmen endast en missbildad ungman. Han fungerar normal annars och är väldigt omtänksam. Däremot i boken är han mer som ett ”djur” som inte kan prata och är döv. Jag tycker här däremot att mer om Quasimodo från filmen. När jag såg filmen som äldre tyckte jag väldigt mycket om hans snällhet till skillnad från bokens. Återigen finner jag inga som helst likheter personlighetsmässigt. Sedan förstår jag nog mer vad Hugo var ute efter med sin Quasimodo. Han ville få fram en missbildad person från en sjukdom  och därmed skrev han väldigt detaljerat fram en unik karaktär. Disney däremot var mer så ”han är ful, men han är normal” ändå” Kanske något  litet handikapp men kan ha ett mer normalt liv.

Filmen var däremot väldigt spännande och intressant.

Men det som slår allt var att gå in i Norte Dame. När jag var i Paris i början av juni var in i Norte Dame och det var otroligt vackert.

Så vad vinner egentligen? personligen skulle nog säga boken egentligen. Jag är en historienörd och även om Ringaren i Nore Dame är fiction känns det ändå mer historisk korrekt än en Disney film. Jag tror faktiskt jag aldrig har hittat en Disney film som är historisk korrekt eller ens i närheten. Men filmen är som sagt en av mina favoriter och får därför 7 av 10

När det gäller boken får den 8 av 10.



Lämna en kommentar

Blogg på WordPress.com.